Svět DnDíčka je epické fantasy plné různých ras a povolání. V epickém fantasy jsou kostýmy historizující inspirované hlavně středověkem (gotika, renesance). V tomto článku se budeme primárně věnovat tomu, jak ztvárnit samotnou rasu, kterou si zvolíte podle článku “RASY” a popíšeme si části kostýmu, které je dobré mít. Na konci jsou přiložené pdf dokumenty, kde najdete několik návodů na jednoduchou výrobu jednotlivých prvků na maskování a make up pro danou rasu. V dalším dokumentu najdete inspiromat plný obrázků pro jednotlivá povolání, které si vyberete v článku “POVOLÁNÍ”. Dále tam najdete dokument, jak dotvořit charakter postavy kostýmem a jako poslední, informace o tom, jak si takový kostým vytvořit od základní až po expertní verzi.
Kromě vizuálního efektu je dobré myslet na praktické využití a komfort – přece jenom budeme hrát 14 dní:
- Během larpových etap se hodně běhá po lese a i kdyby na éterickou elfku druidku vypadaly lépe jemné sandálky, zvolte raději pevnou obuv na běhání po lese.
- Hrajeme za každého počasí a v létě se dá očekávat velmi horké sluneční dny, zvolte pro tyto dny jako součást kostýmu ladící pokrývku hlavy která vás před sluncem ochrání (kloubouky, šátky,..)
- Součástí larpu jsou i noční etapy, proto si s sebou přibalte teplé tenké vrstvy pod kostým (klidně moderní) kdyby nebyla úplně teplá noc a také “odlehčenou” verzi kostýmu. Na noční etapě je tma tedy není potřeba mít kostým se všemi doplňky. Ve tmě je jednoduché svůj hezký kostým poničit.
- Jako dobrý doplněk může sloužit láhev na vodu (kožená čutora, vak na vodu nebo měch), vypadá to dobře a budete stále hydratovaní.
- Velmi se vám bude hodit nějaká taška či tašvice (nebo váček) na nošení herních předmětů.
Vzhled jednotlivých ras
Každá rasa má své specifické znaky bez kterých by vlastně nebyla. Součástí vašeho ztvárnění musí být “rozlišující prvek” dané rasy.
Lidé
rozlišující prvek: žádný, který mají ostatní rasy
Nejjednodušší rasa na ztvárnění, není potřeba žadných rasových změn.
Kříženci s lidmi:
Tady bude velmi záležet, jak moc se rozhodnete promítnou lidskou část a část druhé rasy. Můžete se přiklonit spíše k lidem, ale bylo by dobré zohlednit rozeznatelné prvky “čistých” ras ve vašem ztvárnění (př. kulatější špičaté uši u půlelfa, u křížence s trpaslíkem vousy nebudou až po kolena, u ještěra nezvolím celoobličejovou masku, ale jen pár šupin). Takovéto křížení není vůbec možné pro Půlorky, Tieflingy a Vykované.
Elfové
rozlišující prvek: špičaté uši
Pro ztvárnění elfů volte vždy špičaté uši, ty se mohou lišit výrazností, délkou či náklonem (více v přiloženém PDF “Jednoduché návody a nápady”). Podle volby subrasy se můžete uchýlit se ztvárněním elfů více směry:
- Vznešení či lesní elfové budou mít vždy vaší hráčskou barvu kůže a není nutnost nijak měnit barvu vlasů.
- Pokud se budete ubírat směrem temných elfů, vždy volte bílou barvu vlasů (paruka, bílý sprej na vlasy) a k tomu temně šedé stínování obličeje či tmavě šedou barvu pleti, případně velmi výrazné černé linky okolo očí. Temní elfové pochází z Podtemna a snažte se proto o temný vzhled.
- Eladrin je subrasa, u které čerpejte inspiraci z jednotlivých ročních období, volte barvy a prvky ročních období a zapojte je do barvy vlasů, pleti a dalších doplňků.
Trpaslíci
rozlišující prvek: výrazné vousy
Hlavním poznávacím znakem trpaslíků jsou výrazné vousy a jejich malá výška – výšku neovlivníte a volte tedy vousy různých délek a střihů dle libosti. Pokud se rozhodnete ztvárnit trpaslici volte minimálně velmi výrazné kotlety. U horských a kopcových trpaslíků si ponechte vaši hráčskou barvu pleti a k tomu libovolnou barvu vlasů a vousů. Můžete se snažit zmenšit opticky hodně mohutným a delším kostýmem, který vám bude zkracovat tělo.
Jako u elfů si můžete zahrát subrasu pocházející z Podtemna – tito trpaslíci se nazývají Dueregar. Volte u nich vždy bílou barvu vlasů v kombinaci s tmavě šedým až šedofialovým stínováním obličeje či barvou pleti.
Půlorkové
rozlišující prvek: zvětšené spodní špičáky, zelená barva pleti a špičaté uši
Půlorkové jsou křížená rasa lidí s orky. Čistokrevní orkové jsou hodně zdivočelí a nebezpeční a prakticky se mezi běžnou populací neobjevují. Každému půlorkovi, ale zůstavají zvětšené spodní špičáky (více v přiloženém PDF “Jednoduché návody a nápady”) a špičaté uši (viz. PDF). Kromě toho mají i zelenou barvu pleti, kdy můžete volik jak stínování obličeje zeleně a nebo barvit pleť úplně.
Goliáši
rozlišující prvek: výrazné tetování na obličeji (a lidské uši!)
Goliáši jsou rasa velmi mohutná, mívají světle šedou pleť a výrazné tetování po celém těle. I přesto, že je hodně obrázků, kde Goliáši nemají vlasy, pro ztvárnění, to není problém. Můžete volit paruku jako je třeba na přiloženém obrázku nebo nechat vlasy, tak jak máte. Důležitým prvkem je velmi specifický styl tetování.
Tieflingové
rozlišující prvek: špičaté uši, ďáblí rohy, barevná pleť v odstínech od růžové přes rudou až po fialovou, ďáblí ocas
Jsou potomci lidí a ďáblů. Je to další rasa se špičatýma ušima. Pro ztvárnění tieflinga je nutnost barvit pleť nebo stínovat obličej v odstínech od růžové přes rudou až po fialovou dle vaší volby (případně vyřešit celoobličejovou maskou) Součástí jsou dále rohy a ocas jako “ďáblí” prvky, nápady na výrobu jsou v článku dále.
Satyrové
rozlišující prvek: kozí/beranní rohy, osrstěné nohy a špičaté uši
Satyrové jsou bytosti, kteří mají horní půlku těla elfí s rohy a dolní končetiny kozí s kopyty. Pro ztvárnění Satyra je nutnost osrstěných nohou, které lze jednoduše ušít z chlupatiny jako jakékoli jiné kalhoty. Kromě osrstěných nohou mají i kopyta, ale v rámci praktičnosti zvolte jako součást kostýmu obyčejné boty, které případně můžete z části zakrýt chlupatinou a boty pak nebudou tolik výrazné.
Velmi záleží na vašem ztvárnění, ale většinou mívají jako elfové špičaté uši. Nicméně je možné popustit uzdu “zvířátkové” části satyra a mít uši spíše jako zvíře.
Tabaxi
rozlišující prvek: výrazný vzhled kočkovité šelmy
Tabaxi je kočičí lid. Hlavní prvek jejich vzhledu jsou špičaté kočičí uši a chlupatý ocas. Tato rasa už je na ztvárnění poměrně náročnější. Můžete si vyrobit celoobličejovou masku s čumákem, vousky a ušima. Inspiraci vybírejte mezi všemi druhy kočkovitých šelem. Pokud budete mít rozhodovací paralýzu, můžete volit druh kočkovité šelmy například podle původu vaší postavy – pocházíte ze zasněžené oblasti? Tygr. Pocházíte z džungle? Jaguár!
Ještěří lid
rozlišující prvek: výrazné ještěří prvky
Pokud se rozhodnete pro ještěří lid úrovní zpracování a kolik si s kostýmem dáte práce je primárně na vás. Pokud se nechcete dlouhosáhle líčit doporučujeme celoobličejovou masku ve tvaru ještěří hlavy. Druhů ještěrů je spousty, takže inspirace může být varan, ale taky třeba drak nebo dinosaur, když na to přijde. Pokud si nevíte rady s výrobou masky nebo se vám nechce vyrábět je možnost na viditelných místech na kůži namalovat šupiny (obličej, krk, ruce,..). Další prvek který rozhodně přidá na vizuálu je ocas. Návody a inspirace na líčení a masky najdete dále v článku.
Genasi
rozlišující prvek: barva pleti a vlasů v odstínech podle zvoleného elementu
Genasi jsou bytosti vzniklé z lidské krve a prvků přírody. Inspiraci čerpejte ze základních elementů. Genasi mají vlasy a barvu pleti v barvách daného elementu:
- vzduch – šedomodrá
- voda – azurová/zelená
- oheň – rudá,oranžová a hnědá
- země – hnědá/zelená
Kromě barev se v elementech dá čerpat inspirace pro další doplňky a kostým. Genasi mohou být jak z lidské přirozenosti, tak třeba z elfí, v tu chvíli získávají v jejich podobě například špičaté uši)
Vykovaný
rozlišující prvek: steampunkové výrazné prvky na viditelných místech (ruce, obličej, případně hruď) – vzhled vykovaného stroje
Vykovaní jsou mechanické bytosti, doporučujeme kovově vypadající mechanické prvky (případně dřevo), ale kreativitou se meze nekladou. Nejjednodušší bude vytvoření celoobličejové masky nebo jiné masky přes obličej, ale bude vypadat hezky, když se “vykované” prvky objeví i na jiných částech těla, ať už na hrudníku nebo rukou. Můžete to pojmout jako “zbroj” na celé tělo nebo budete oblečení vykovaní a mechanické prvky budou pouze na viditelných místech.
Základní kostým
- Dobrým základem pro jakýkoli kostým je obyčejná tunika a volné kalhoty (bavlna/len X v polyesteru vám rozhodně v létě a horku nebude dobře).
- Takový základ se dá jednoduše přepásat opaskem, který je praktický a udělá velkou parádu. Určitě si opasek pořiďte, lze si za něj zastrčit zbraň.
- Velkou parádu udělá chytré vrstvení a kombinování různých délek, vzorů, materiálů a barev. Pokud si udělám spodní tuniku do půl stehen a přes tu obleču otevřenou tuniku bez rukávů, která bude po kolena, dá to kostýmu dimenzi a komplexnost.
- Jako další mohu přidat části zbroje – kožené nátepníky, nárameníky a rukavice. Tyto doplňky působí efektně a nepronesou se.
- Velmi zásadní část kostýmu je nějaká taška, tašvice, váček nebo měšec různých velikostí. Mohou být látkové nebo kožené. Tašku můžete mít přes rameno, tašvici či váček si zavěsíte na pásek. Taková tašvice se vám bude velmi hodit na nošení herních předmětů. Na opasek se vejde i čutora.
- Pokud se vám líbí pláště, myslete na to, že se dost pronesou a špatně se v nich běhá, ale rozhodně vypadají dobře. Dobře se pohybuje v pláších s délkou max do půli lýtek a velmi praktické je zavazování na kříž přes hruď, kdy se při pohybu nezařezává spona do krku.
- Pokrývky hlavy a jiné ozdoby do vlasů už jsou pak jako třešnička na dortu – velmi viditelný efektní doplněk,jednoduše doplní charakter vaší postavě! Různé kápě, barety, slaměné a mušketýrské klobouky, fezy, ale například i různé květinové věnečky nebo věnečky z větví, které například dobře doladí zemní genasi nebo lesní elfy. Nejste běžní obyvatelé Zapomenutých říší! Jste dobrodruhové!
Dobré k nahlédnutí
Ať už si zvolíte jakoukoliv rasu a kostým je nejdůležitější abyste se v tom cítili pohodlně a dobře. Není nutné mít kostým jako z filmu, pokud vám něco nepůjde nebo si nebudete vědět rady se zpracováním ozvěte se nám. Spoustu věcí si budete moci doladit a dovyrobit na kempech v rámci výtvarné dílny s Itusou. Buďte kreativní! 🙂
Kostýmoví poradci, na které se lze obrátit: Žofka, Ondra a Itusa